Kié lesz a versenyelőny a mobilpiacon?

A rendkívüli sebességgel változó mobiltechnológiának köszönhetően a mobilpiac szereplői közötti verseny messze nem eldöntött. Az egyes trendek viszonylag gyors tempóban váltják egymást, így a gyártóknak is évről évre újabb ötletekkel, funkciókkal, termékekkel kell előjönniük, ha láthatóak kívánnak maradni. Ezen a piacon az lehet igazán versenyelőnyben, aki a legelső, a legjobb vagy a legtrendibb tud lenni, aki képes irányítani a fogyasztói igényeket.

A mobiltechnológia fejlődése az utóbbi években a leglátványosabban a mobileszközök méretének változásán követhető nyomon. Míg az ezredforduló környékén a minél kisebb, könnyen hordozható telefonok jelentették az előrehaladást, addig hat éve, az okostelefonok megjelenése 180 fokos változást hozott a trendben. Ahogy az egyre fejlettebb alkalmazások szép lassan elhagyták a számítógépek jelentette korlátokat, úgy kezdtek nőni a mobiltelefonok képernyői.

A mobileszköz megfelelő mérete azonban már nem izgalmas kérdés. A mobiltelefonok és a tabletek méretének egymás felé konvergálása olyan kínálattal látta el a piacot, amely már szinte minden ilyen jellegű igényt ki tud elégíteni. 2007 óta az átlagos 3 hüvelyk mára már 5 hüvelyk felett jár, miközben már 7 hüvelykes táblagépeket is találunk a piacon. Egyébként épp ez az egymás felé közelítés vezethetett ahhoz, hogy a tavalyi utolsó negyedévben visszaestek a tablet-eladások.

Arra a kérdésre, hogy milyen irányt jelölhetnek ki a tervezők a piaci versenyelőny megtartása érdekében, a március elején megrendezett barcelonai Mobil Világkongresszus és a háromoldalú mobiltelefon ad választ.

A háromoldalú telefon áttöri azt a határt, amelyet a mobileszköz első lapjának mérete jelent a képernyő számára. Nem csak formailag, de a funkciók terén is újradimenzionálja a telefont. A tervezők elmondása szerint a harmadik oldal fontos információk közlésére, illetve sokkal személyre szabottabb értesítésekre ad lehetőséget, például különböző színek jelölhetik az egyes hívó személyeket, illetve az óra is úgy érhető el, hogy rá sem kell nézni a telefon képernyőjére. Mondhatni egy interaktív könyvgerinccel van dolgunk. Innen már nem kell sok lépés ahhoz, hogy az egész eszköz egy nagy felület legyen, minden oldalán valamilyen hasznos funkcióval vagy érdekes tartalommal.

Személyes tippem ennek a technológiának a praktikus felhasználására, hogy mivel gyakorlatilag létrejött a keret nélküli kijelző, megvalósíthatóvá válik a kinyitható képernyőjű okostelefon, amely alapesetben kb. 5”-es méretben összehajtva lapul a zsebünkben telefonként, de ha olvasni, filmet nézni stb. akarunk rajta, akkor széthajtjuk, és egy 10”-os tabletté változik.

A harmadik dimenzió használata tehát akár új korszakot is jelenthet a mobiltechnológiában, megújítva a gyártók közötti versenyt. Bár a barcelonai bejelentéssel a versenyelőny a Samsungnál van, a végső nyertes valószínűleg az lesz, aki a leghatékonyabban és a legkreatívabban tudja kihasználni a lehetőséget. Mert bár számos felhasználó ragaszkodik a jól megszokott márkákhoz, azért egyedi funkciókkal és megoldásokkal mégiscsak könnyebb valakit rábírni a váltásra.

Azonban akármennyire is úgy tűnik, hogy az óriáscégek diktálják a trendeket, a felhasználók erős „vétójoggal” rendelkeznek. Attól, hogy az Apple vagy a Samsung (de akár más szektorokat is említhetnénk) bizonyos fejlesztési irányokat határoz meg, még közel sem biztos, hogy arra vevő lesz a piac. Az első adatok és tapasztalatok alapján például még egyáltalán nem biztos, hogy az okosóra vagy az okosszemüveg tömegtermék lesz. Ez utóbbi – talán csak átmeneti – visszaszorulása külön meglepett, mert szilárd meggyőződésem volt, hogy az okosszemüveg gyors és kirobbanó siker előtt áll. De ezt sem a gyártók meg a szakemberek, hanem majd a fogyasztók tömegei fogják eldönteni. A vevők valós műszaki, felhasználói igényein túl ráadásul a divatnak is óriási a szerepe a vásárlói döntésben, ennek előrejelzése pedig egyszerűen lehetetlen.

Forrás: http://gyorsitosav.blog.hu/2015/04/02/ki_mondja_meg_mi_lesz_az_uj_mobil_trend