Az autógyártók vagy az IT cégek fogják uralni az önvezető autók piacát?

2015-ben egy sofőr nélküli autójobb időt futott egy versenypályán, mint egy amatőr túraautó-bajnok. Vajon az automata gépjárművek autóversenyzők felett aratott győzelme hasonló áttörést jelent a technológia szempontjából, mint a Deep Blue számítógép Garri Kaszparov sakkvilágbajnok elleni sikere? A forradalmi fejlesztés elterjedése hasonlóan jelentős hatással lehet mindennapi életünkre, mint a számítógép. Ahogy húsz éve még nem gondoltuk volna, hogy a fürdőszobától kezdve a metrón át a tengerpartig mindenhol lesz nálunk egy mini számítógép, úgy még ma is nehezünkre esik elképzelni egy sofőrök nélküli közúti rendszert. Pedig sosem voltunk még ilyen közel ehhez a világhoz.

A vezető nélküli autók megjelenése már nem a „vajon”, hanem a „mikor” kérdést vonja maga után. A Google tavaly leleplezte önvezető autóját, amely akár már öt éven belül az utakat szelheti, tíz éven belül pedig akár a hagyományos autógyártók is piacra dobhatják az első modelleket. A fejlődési irányt jól mutatja, hogy a Google elektromos autókban gondolkodik. Tehát míg a hagyományos autópiacon folyamatosan nő az e-autók száma, addig ez az új irány már az elektromos járművek uralmával forrhat össze.

Ahogy az lenni szokott, míg az autópiac szereplői óvatosan kezelik a témát, és lassú, de fokozatos adaptációról beszélnek, addig a Google vagy az Apple drámai növekedést és radikális piaci változásokat vizionál. Az igazság valószínűleg a kettő között helyezkedik el, és jelentősen függ a fogyasztói fogadtatástól, illetve a szükséges jogszabályi változások életbe lépésétől.

Az új technológia számos területen jelenthet javulást: várhatóan csökkenti a közúti balesetek számát, növeli az utazás hatékonyságát, ezáltal csökkenti az üzemanyag-használatot, mérsékli a felmerülő költségeket, illetve több hasznosan eltölthető időt biztosít utasa számára. Ahhoz azonban, hogy mindez gördülékenyen működjön, egyértelmű és átlátható jogszabályokat kell érvénybe léptetni, hogy például egyértelmű legyen a felelős személye egy önvezető autóval okozott vagy elszenvedett balesetben, illetve a vezetési szokásokról gyűjtött információ felhasználásának körülményeit is tisztázni kell. A fejlesztés sikeressége azonban minden bizonnyal a piac mozgatórugójának számító célcsoport, az vezetők-utasok elfogadási hajlandóságán fog múlni.

Az új piac rendkívül sok lehetőséggel kecsegtet, és ezt jól tudják a hagyományos autógyártók is. Ha itt lemaradnak, néhány évtized múlva azt vehetik észre, hogy hasonló cipőben járnak, mint a Nokia az egyre elszaporodó amerikai, koreai és kínai okostelefon-gyártókközött. Nem meglepő tehát, hogy a Google és az Apple mellett például az Audi, a Mercedes-Benz vagy a Tesla is köztudottan dolgozik az önvezetésű járműveken. A két csoport egymástól meglehetősen távoli szektorban piacvezető, mégis – talán néhány éve nem is gondoltuk volna – a jövőben egymás konkurenciái lehetnek.

Nézzünk egy összehasonlítást, mi szól a hagyományos autógyártók, illetve az IT-cégek mellett!

Hagyományos autógyártók

Rendelkeznek kiterjedt beszállítói kapcsolatokkal és összeszerelő üzemekkel
Tapasztalatuk és műszaki ismereteik magas szintűek, autók terén megbízhatóak
Már egy ideje tesztelik az önvezetést segítő rendszereket (pl. parkolást segítő, sávban tartó rendszerek).
„Elhisszük” nekik az autót

IT-cégek

Rendelkeznek a szükséges anyagi háttérrel, vannak tartalékaik
Már vannak kész prototípusok
Akkumulátorfejlesztésben jóval az autógyártók előtt járnak
„Elhisszük” nekik az önvezető szoftvert

Az IT-cégek nem véletlenül csak elektromos autóban gondolkodnak, hisz a robbanómotoros autó „lelke” a motor, több száz mesterien megtervezett és összehangoltan működő különleges ötvözetből készült alkatrésszel, így ezen a területen versenybe szállni a nagy autógyártókkal rendkívüli bátorságot igényel. Egy elektromotort azonban alig egy tucatnyi alkatrészből, tulajdonképpen bárki otthon a konyhában is össze tudna szerelni. Emellett az elektromos autóknál az akkumulátor az egyik kulcskérdés, e téren pedig az IT cégeknek legalább akkora a tapasztalatuk, mint a hagyományos autósoknak, ha nem nagyobb.

Mivel a piac egyelőre eléggé kiszámíthatatlan, nehéz lenne megjósolni, hogy ki tud majd az élre törni. A Google-nek megvan az az előnye, hogy a fogyasztók egyelőre szinte kizárólag vele azonosítják a technológiát, így elsősorban tőle fogják várni a fejleményeket. A tömeggyártás beindítása pedig már egy másik kérdés lesz, amely még akár nagyobb autóipari felvásárlásokat is maga után vonhat, de ez még a jövő zenéje. Addig csak képzeljük el, hogy egyszer, talán nem is sokára, majd úgy utazhatunk reggel munkába, hogy közben hátradőlve olvassuk a reggeli híreket.

Forrás: http://gyorsitosav.blog.hu/2015/04/09/az_autogyartok_vagy_az_it-cegek_fogjak_uralni_az_onvezeto_autok_piacat